Testimoni Pengguna dari bil ke OneXOX

Testimoni Pengguna dari bil ke OneXOX 



Kisah 1

I have been a loyal local telco postpaid user for about 13 years. Throughout the years, I tak pernah bother to read my itemised bill. I bayar je apa yang dia mintak. I am also a prepaid user. Saya guna prepaid ni sengaja nak main-main sebab phone saya ni dual sim... so gatal nak tengok dia macam mana.

Recently, I have embarked on a journey as a Onexox dealer. Biasa la, as a dealer ni kita pun nak promote... our main selling point is that we can help you save money. I will always say that our prepaid is cheaper than other people's prepaid....

But i also curious on how would Onexox fare against my postpaid telco. So i decided to test myself on what sort of savings would i get if i were to switch from my postpaid account to Onexox prepaid.

Today I am going to just show you my SMS billings and attached here is a copy of my sms usage earlier this year that i downloaded from my postpaid telco website.


Terkejut badak jugak saya bila saya tengok... for that month, saya telah menghantar sebanyak 1449 sms... total charges yg saya kena adalah RM174.62!!! Secara purata, saya telah di caj sebanyak 12 sen satu SMS!!! WTF!!! I am a loyal post paid user for 13 years!!!! And i get this kind of charges?!!!

Kalau la saya guna perkhidmatan Onexox, sekiranya saya guna akaun DA untuk SMS, kadar caj yang saya akan kena adalah 10 sen utk satu sms... maka kalau saya hantar 1449 sms, saya akan di caj RM144.90.... dah jimat dalam RM30. Itu kadar SMS biasa, bukannya kadar "Friends and Family" ataupun within network yang SMS nya hanya 5 sen satu SMS. Tambahan pula, Onexox ada memberi 150 sms percuma sebulan untuk pengguna network yang sama yang bersamaan 1800 sms setahun! Boleh bring forward ke tahun depan pulak tu!!!!

So saya anggarkan 50% daripada penggunaan SMS saya adalah kepada Friends and Family(FnF) yg meliputi semua rangkaian. Dan, dari FnF tu saya diskaun sebanyak 150 sms dalam satu rangkaian yg saya dapat secara percuma dari Onexox. So, total penggunaan sms sy adalah seperti berikut:

* 150 sms percuma => RM0
* 575 sms FnF => 575 x RM0.02 = RM 11.50
* 725 sms biasa (guna akaun DA) => 725 x RM0.1 = RM72.50

Total = RM11.50 + RM72.50 = RM84

Difference RM174.62 - RM84 = RM90.62 MAAAAK AIIIHHH!!!!

Bila saya nampak ni terus saya MNP postpaid saya...

So... mari la kita sama - sama berjimat dengan Onexox ni... ni baru sms je... saya belum cerita bil data saya lagi ni....

Hardi Emrie Bin Rosly.


Kisah 2


Alhmdulilah baru2 ini saya bertemu kembali seorang rakan @FB yang lebih dari 10 tahun kami tidak berjumpa..Banyak yang kami berkongsi cerita tentang kehidupan masing2 selama 10tahun ini..

Disamping itu saya selitkan cerita berkaitan bil bulanan untuk penggunaan HandPhone dan ternyata 10 tahun ini bil beliau maintain RM100 x 10thn = RM12 ribu..Beliau hanya dapat sebagai pengguna tapi tiada pulangan RM12ribu itu..!!!

Selepas sedikit penerangan dibuat maka saya mampu kurangkan bil beliau kepada 50% bersama2 kadar faedah PENJIMATAN yang lain2...Lebih membanggakan beliau adalah selepas penerangan yang lebih DETAIL maka saya juga dapat membantu beliau mendapat kembali 100% bil bulanan nya..Malahan beliau juga mampu untuk mndapatkan lebih dari 100% dengan sedikit usaha Pemahaman & Penerangan..!!!

Dari hasil penerangan saya itu Alhamdulilah saya diberikan ganjaran 10% iaitu RM10 dari RM100 bil beliau setiap bulan..!! Siapa kawan2 kita yang ingin membantu kita RM10 setiap bulan..?? Itu baru seorang.. Sekiranya kita dapat membantu 50 orang setiap bulan dengan bil bulanan maintain RM100 maka kita menerima ganjaran RM500 SETIAP BULAN..!!! Fikirkan..!!

Syukur Alhamdulilah sahaja yang dapat kita dipanjatkan kepada Ilahi dari sedikit usaha kita iaitu PEMAHAMAN & PENERANGAN KADAR PENJIMATAN..


Kisah 3


Renungan Bersama : Sewaktu ketika dahulu Muallim adalah pengguna postpaid Celcom dan prepaid Maxis. Setiap bulan Muallim akan membuat pembayaran bil untuk postpaid celcom dan topup untuk maxis setiap kali tamat tempoh. Sewaktu itu, Muallim memang perasan ada caj-caj yang tidak berkenaan di kenakan kerana ia di luar kawalan Muallim. Apabila membuat langganan internet, Muallim cukup bengang juga dengan kelajuan internet yang agak perlahan apabila qouta habis dan dikenakan caj (kredit hilang). Waktu itu, suka atau tidak suka, Muallim tak tahu nak komplen kat mana. Marah macamana pun kena pendam dan bersabar aje. Akhirnya, Muallim dipertemukan dengan ONEXOX. Alhamdulillah... jika ada masalah dan rasa tidak puas hati Muallim dapat penjelasan dengan baik dari pihak pengurusan ONEXOX. Sikap mereka telah menjadikan Muallim terbuka hati untuk memperkenalkan ONEXOX kepada saudara mara dan kenalan rapat. Namun demikian, ada juga segelintir pengguna yang MARAH dan MELENTING kerana qouta internet ONEXOX ini cepat habis berbanding internet telco lain. Dikatakan internet ONEXOX cepat habis sebelum sampai sebulan walhal dia langgan untuk sebulan. Mengapa hal ini berlaku ? Adakah mereka benar-benar faham dengan pakej internet ONEXOX?

Perkara ini berlaku di ONEXOX kerana tempoh tamat internet bergantung kepada jumlah qouta yang dilangggan dan juga jumlah hari langganan di buat. Qouta akan cepat habis apabila pengguna banyak menonton video di youtube, memuat turun lagu atau video dari internet. Selain itu juga, setiap smartphone mempunyai software yang mempunyai "automatic update". Ini semua menyumbang kepada penggunaan quota internet yang tinggi. Sebagai contoh, kita membuat langganan internet bernilai RM18.00 bersamaan 500mb selama sebulan (RM18.00 500mb/30hari) bermaksud, langganan akan tamat mengikut kouta dan hari. Sekiranya, qouta internet (500mb) itu telah habis digunakan dalam masa sehari, sistem ONEXOX secara automatik akan menamatkan perkhidmatan internet. Manakala jika quota masih berbaki 100mb, apabila telah sampai 30 hari, sistem ONEXOX juga akan menamatkan perkhidmatan internet. Jadi, apa yang perlu kita fahami, ONEXOX mendirikan sistem begitu untuk mengelakkan kita dari kehilangan kredit dan cekap mengurus qouta internet. Selain itu juga, kita akan berpuas hati dengan perkhidmatan ONEXOX kerana kita hanya membayar internet mengikut penggunaan kita sahaja. Sekiranya, anda mencari "unlimited internet" sememangnya tidak akan wujud dalam perniagaan telco di Malaysia kerana ia akan merugikan syarikat telco berkenaan. Apa yang anda alami sebelum bertukar ke ONEXOX tidak akan berlaku di ONEXOX. Akhir kata "hanya jauhari mengenal manikam". Sebenarnya, anda hanya perlukan sedikit pencerahan dan penjelasan tentang bagaimana cara untuk menggunakan perkhidmatan internet ONEXOX. Tiada salah jika bertanya untuk kebaikan bersama.